CNG News

Aktuality

7.7.2019 Nová stanice Bonett na D1 před Prahou

Další novou plnící stanici na 15 km D1 uvedl Bonett do provozu v lokalitě Strančice/Všechromy

1.7.2019 Bonett otevřel další plnící stanici v Kladně

Již druhou plnící stanici CNG v pořadí v Kladně otevřel Bonett pro veřejnost

15.4.2019 Bonett dodal plnící stanici v Kopřivnici

Jako Generální dodavatel vybudoval Bonett další plnící stanici pro autobusovou dopravu na Novojičínsku, konkrétně v Kopřivnici .

Dopravní obslužnost na Kopřivnicku zajišťují mimo jiné nové autobusy poháněné stlačeným zemním plynem.
Plnící stanici pro tato vozidla vybudoval a dodal Bonett v pozici generálního dodavatele jako již několikátý autobusový projekt.
Stanice je provozována společností Z-Group, novým dopravcem působícím v regionu a je dostupná i pro veřejnost.

18.10.2018 Bonett vybudoval v Ostravě nejsilnější CNG stanici ve střední Evropě

S kapacitou téměř 3500 m3 za hodinu, čtyřmi extrémně výkonnými nemazanými kompresory o příkonu téměř 1 MW a zásobníky na 2500 m3 se jedná o nejsilnější plnicí stanici jak v České republice, tak i ve střední Evropě.

Zobraz vše

Scala se připojila k Octavii. Také umí CNG

Tuzemská síť veřejných plnicích stanic pro stlačený zemní plyn (CNG) bude moci využívat ještě letos další model. Škoda včera na berlínském fóru o CNG představila ve světové premiéře Scalu G-TEC.

Hatchback má pod kapotou přeplňovaný litrový tříválec o výkonu 66 kilowattů, jeho tři nádrže na zemní plyn zaručují dojezd přes 400 kilometrů a pohotovostní devítilitrová benzinová nádrž zajišťuje řidiči klid při hledání plnicí stanice.

„Pohon na CNG má asi o 50 procent nižší náklady v porovnání s pohonem na benzin a o 30 procent nižší náklady v porovnání s pohonem na naftu. Znatelně klesají i náklady na údržbu, a to díky úplné absenci karbonových usazenin v motoru,“ tvrdí značka Fiat, která dlouhodobě nabízí na zemní plyn osobní auta i dodávky.

Průměrná cena za kilogram CNG přesahuje v současnosti 26 korun. To je zhruba 19 Kč za metr krychlový odpovídající asi litru benzinu či nafty.

V porovnání s benzinem a naftou obsahuje stlačený zemní plyn více energie. Pokud se místo CNG použije syntetický plyn či bioplyn z odpadních vod nebo zemědělské produkce, ekologická bilance se dále zlepšuje.

„Zemní plyn tvoří most mezi konvenčními fosilními palivy a elektromobilitou a je navíc okamžitě dostupný. Přitom se vozidlo na zemní plyn tankuje podobně jednoduše a pohodlně jako model s benzinovým nebo naftovým motorem,“ tvrdí Hermann Prax ze Škody Auto.

Jako plnohodnotnou náhradu za zemní plyn lze navíc využít biometan, který se dá používat v jakémkoli vozu s pohonem na zemní plyn bez úprav. „Zdrojů paliva pro CNG motory je několik, kromě klasických fosilních zdrojů umíme vyrobit plyn z odpadků organického původu, zplynováním biomasy a také elektrolýzou vody,“ uvádí Andrew Shepherd, expert na plynový pohon u značky Seat.

„Přidanou hodnotou vozů na CNG oproti automobilům na naftu či benzin je tišší provoz, stejně jako výrazně nižší náklady na palivo při zachování pořizovací ceny,“ uvádí Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu.

Bez VW by plyn nepřežil

Oproti benzinovému motoru má ten na plyn nebo biometan podle Shepherda o 75 procent nižší emise oxidů dusíku (NOx) a nevznikají žádné pevné částice, což jsou rakovinotvorné částečky, s nimiž bojují konstruktéři zážehových i vznětových motorů. O čtvrtinu nižší jsou také emise oxidu uhličitého.

Seat v posledních letech v rámci snižování emisní bilance své flotily zapracoval přechod na spalování zemního plynu do své strategie. Využil tak zázemí koncernu Volkswagen, který je tahounem rozvoje tohoto pohonu v Evropě. Mezi roky 2017 a 2018 zaznamenal VW dvojnásobný nárůst prodejů aut na tento alternativní pohon. Důvodem je také to, že má jen slabou konkurenci.

Auta na CNG nabízí v Evropě kromě koncernu VW třeba Fiat či Volvo. „Kdyby VW ve vývoji aut na zemní plyn nepokračoval, byla by to dnes mrtvá technologie,“ myslí si Stephen Neumann, který má ve VW rozvoj CNG na starosti.

Značky koncernu VW mají v nabídce 17 osobních modelů na zemní plyn včetně Škody Octavia G-TEC (plus autobusy a nákladní vozy Scania a MAN na zkapalněný zemní plyn LNG), letos přibudou díky Škodě další dva. Kromě Scaly to bude sportovně užitkový Kamiq.

Zdroj: MF Dnes

11.7.2019