CNG News

Aktuality

31.10.2017 Bonett otevřel plnící stanici u letiště Václava Havla

Další v pořadí již 31. plnící stanici CNG otevřel Bonett u pražského letiště Václava Havla. Stanice se nachází u čerpací stanice Go Parking a je v provozu NON-STOP.

10.10.2017 Bonett otevřel plnící stanici v Brně a na D1

Bonett otevřel dvě nové plnící stanice na Jižní Moravě. První stanici mohou využívat návštěvníci prodejny MAKRO v Brně v Kaštanové ulici poblíž křížení dálnic D1 a D2. Druhá plnicí stanice se nachází na 207. kilometru dálnice D1 směrem na Ostravu u známého motorestu vedle čerpací stanice OMV na Rohlence.

7.6.2017 Bonett otevřel první plnicí stanici CNG vybudovanou s řetězcem MAKRO.

V Čestlicích Bonett otevřel první plnicí stanici CNG vybudovanou ve spolupráci s velkoobchodním řetězcem MAKRO. Během letošního roku bude zprovozněno dalších šest plniček na dalších pobočkách. Celý projekt zahrnující celkem deset stanic by měl být realizován do dvou let.

20.1.2017 Bonett otevřel plnící stanici v Hodoníně

Druhou plnící stanici v roce 2017 otevřel Bonett pro veřejnost v Hodoníně. Plnící stanice je umístěna v rámci ČS SHELL na ulici Brněnská v Hodoníně a zákazníkům je k dispozici NON-STOP.

Zobraz vše

O autech s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) koluje řada mýtů

Jsou prý drahé, nádrž na plyn je nebezpečná, při jízdě na plyn to není ono a jejich servis se prodraží. I takové zvěsti kolují o vozech, které jezdí na CNG.

Některé zkreslené představy, které panují okolo vozidel poháněných na stlačený zemní plyn, vysvětluje Andrew Shepherd, vedoucí oddělení Produkt CNG z automobilky Seat, která vozy s tímto pohonem nabízí i na našem trhu.

A co je tedy pravdou? S některými modely na CNG můžete ujet až 1 300 kilometrů bez doplňování paliva díky nádržím na zemní plyn a benzin. Současně jsou hospodárnější, stejně výkonné i bezpečné jako ty s klasickým motorem na naftu nebo benzin a jejich provoz je navíc ekologičtější.

Stejný pocit za volantem? Ano. Představa, že se řízení vozu na CNG liší od konvenčních vozidel, je mylná. Andrew Shepherd potvrzuje, že ve skutečnosti „je pocit za volantem úplně stejný, protože výkonové parametry motorů na zemní plyn se neliší od motorů na benzin nebo naftu stejné výkonové třídy“.

Je palivová nádrž na CNG stejně bezpečná?

„Rozhodně ano. Nádrže na stlačený zemní plyn jsou zkonstruovány, vyráběny a homologovány v souladu s nejpřísnějšími průmyslovými normami,“ zdůrazňuje Shepherd a dodává, že tyto nádrže na zemní plyn „jsou vybaveny bezpečnostním ventilem, který v nepravděpodobném případě požáru vypouští plyn do okolí bezpečným a kontrolovaným způsobem, aby se zabránilo jakémukoli ohrožení vozidla“. U komponent byla navíc testována jejich odolnost „vůči extrémním podmínkám. Tlak v palivové nádrži dosahuje maximální hodnoty 200 barů, konstrukčně však nádrž odolá tlaku více než dvojnásobnému“. Shepherd uvádí na pravou míru také další mýtus, podle něhož může zemní plyn zmrznout. To je „nemožné“, protože „ke zkapalnění zemního plynu by došlo až při poklesu venkovních teplot na méně než 160 stupňů pod nulou“.

Je možné jezdit i při nadměrném znečištění vzduchu? 

Vozy s pohonem na CNG jsou označeny štítkem „ECO“, takže mohou mít úlevu a je možné s nimi jezdit i v městských centrech některých evropských měst s omezeným provozem v důsledku znečištění vzduchu. V některých zemích, jako je například Španělsko, Itálie nebo Francie, mohou vozy s pohonem na CNG využívat i dalších výhod, jako jsou nižší sazby daně a daňové pobídky.

Je možné pokračovat v jízdě i po spotřebování zásoby zemního plynu?

Po spotřebování zemního plynu v nádrži vůz automaticky přejde na spalování benzinu. „Řidič může pokračovat v jízdě bez nutnosti zastavit a na přístrojové desce se objeví ukazatel, že vůz spaluje benzin,“ vysvětluje Andrew Shepherd. Dojezd bez nutnosti doplňovat palivo je u této techniky, která umožňuje pohon na dvě různá paliva, až 1 300 kilometrů (záleží na modelu vozu). Zemní plyn lze v evropských zemích doplňovat v síti plnicích stanic CNG, protože „systém používá univerzální plnicí konektor.“

Mohu jezdit výhradně na zemní plyn?

Ano. Vozidla na CNG používají přednostně zemní plyn, a lze tak s nimi jezdit bez přepínání na palivo z druhé nádrže. Navzdory tomu by měl řidič mít vždy minimální zásobu benzinu pro spuštění motoru při velmi nízkých teplotách nebo ihned po doplnění nádrží zemním plynem. Uvedené množství benzinu by se mělo spotřebovat během šesti měsíců.

Stojí vozidla na CNG stejně jako tradiční vozidla?

Prodejní ceny těchto vozů jsou většinou podobné jako u vozů na benzin nebo naftu. V tomto ohledu je potřeba připomenout nižší cenu vlastní pohonné látky, kdy je možné s vozem na CNG ušetřit až přibližně 30 % v porovnání s naftou a až 55 % v porovnání s vozidly na benzin.

Jsou nároky na údržbu podobné?

Provoz vozidla na zemní plyn je po mechanické stránce stejný jako u tradičních vozů. „Není pravda, že se musí zapalovací svíčky a filtry vyměňovat častěji,“ vyvrací odborník další mýtus, který tvrdí, že se motory na CNG přehřívají a mají dražší údržbu. Jedinou odlišností je „povinnost kontroly těsnosti plynového systému před každou STK a odborný servis musí vizuálně zkontrolovat stav nádrží každé čtyři roky.“ Tyto kontroly dokazují nejvyšší standardy bezpečnosti, které musejí automobily s pohonem na zemní plyn splňovat.

Zdroj: autosalon.iprima.cz

15.2.2018