CNG News

Aktuality

18.10.2018 Bonett vybudoval v Ostravě nejsilnější CNG stanici ve střední Evropě

S kapacitou téměř 3500 m3 za hodinu, čtyřmi extrémně výkonnými nemazanými kompresory o příkonu téměř 1 MW a zásobníky na 2500 m3 se jedná o nejsilnější plnicí stanici jak v České republice, tak i ve střední Evropě.

5.9.2018 Bonett uvedl do provozu plnící stanici v Mělníce

Další plnící stanici CNG pro veřejnost otevřel Bonett v Mělníce. Stanice je umístěna na ulici Bezručova hned vedle autobusového nádraží a je k dispozici jak pro autobusy, tak i pro širokou veřejnost.

1.7.2018 Bonett otevřel plnící stanici CNG ve Slavkově u Brna

Další plnící stanici CNG, již 33. v pořadí, otevřel Bonett na Jižní Moravě ve Slavkově u Brna. Stanice je umístěna v rámci areálu čerpací stanice PHM Tenryu a je v provozu NON-STOP. Motoristé se tak mohou těšit, že naplní nejen CNG, ale budou moci využít kompletní služby myčky, shopu a občerstvení, které je v rámci nabídky čerpací stanice.   

6.6.2018 Bonett postavil pro Dopravní podnik města Děčína velkou plnicí stanici CNG

S kapacitou téměř 800 m3 za hodinu a zásobníky na 5000 m3 se jedná o jednu z největších plnicích stanic v České republice, která bude obsluhovat 21 nových plynových autobusů MAN. Sloužit ale bude i veřejnosti. Bonett se stal generálním dodavatelem celé plnicí stanice CNG.

8.2.2018 Bonett se již potřetí za sebou stal největším prodejcem CNG v ČR

Bonett se potřetí za sebou stal největším prodejcem CNG pro dopravu v České republice. V roce 2017 prodal rekordních více než 9 milionů m3, čímž si meziročně polepšil o 20 %. Může se také pochlubit nejširší sítí vlastních plnicích stanic, kterých provozuje 32.

Zobraz vše

O autech s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) koluje řada mýtů

Jsou prý drahé, nádrž na plyn je nebezpečná, při jízdě na plyn to není ono a jejich servis se prodraží. I takové zvěsti kolují o vozech, které jezdí na CNG.

Některé zkreslené představy, které panují okolo vozidel poháněných na stlačený zemní plyn, vysvětluje Andrew Shepherd, vedoucí oddělení Produkt CNG z automobilky Seat, která vozy s tímto pohonem nabízí i na našem trhu.

A co je tedy pravdou? S některými modely na CNG můžete ujet až 1 300 kilometrů bez doplňování paliva díky nádržím na zemní plyn a benzin. Současně jsou hospodárnější, stejně výkonné i bezpečné jako ty s klasickým motorem na naftu nebo benzin a jejich provoz je navíc ekologičtější.

Stejný pocit za volantem? Ano. Představa, že se řízení vozu na CNG liší od konvenčních vozidel, je mylná. Andrew Shepherd potvrzuje, že ve skutečnosti „je pocit za volantem úplně stejný, protože výkonové parametry motorů na zemní plyn se neliší od motorů na benzin nebo naftu stejné výkonové třídy“.

Je palivová nádrž na CNG stejně bezpečná?

„Rozhodně ano. Nádrže na stlačený zemní plyn jsou zkonstruovány, vyráběny a homologovány v souladu s nejpřísnějšími průmyslovými normami,“ zdůrazňuje Shepherd a dodává, že tyto nádrže na zemní plyn „jsou vybaveny bezpečnostním ventilem, který v nepravděpodobném případě požáru vypouští plyn do okolí bezpečným a kontrolovaným způsobem, aby se zabránilo jakémukoli ohrožení vozidla“. U komponent byla navíc testována jejich odolnost „vůči extrémním podmínkám. Tlak v palivové nádrži dosahuje maximální hodnoty 200 barů, konstrukčně však nádrž odolá tlaku více než dvojnásobnému“. Shepherd uvádí na pravou míru také další mýtus, podle něhož může zemní plyn zmrznout. To je „nemožné“, protože „ke zkapalnění zemního plynu by došlo až při poklesu venkovních teplot na méně než 160 stupňů pod nulou“.

Je možné jezdit i při nadměrném znečištění vzduchu? 

Vozy s pohonem na CNG jsou označeny štítkem „ECO“, takže mohou mít úlevu a je možné s nimi jezdit i v městských centrech některých evropských měst s omezeným provozem v důsledku znečištění vzduchu. V některých zemích, jako je například Španělsko, Itálie nebo Francie, mohou vozy s pohonem na CNG využívat i dalších výhod, jako jsou nižší sazby daně a daňové pobídky.

Je možné pokračovat v jízdě i po spotřebování zásoby zemního plynu?

Po spotřebování zemního plynu v nádrži vůz automaticky přejde na spalování benzinu. „Řidič může pokračovat v jízdě bez nutnosti zastavit a na přístrojové desce se objeví ukazatel, že vůz spaluje benzin,“ vysvětluje Andrew Shepherd. Dojezd bez nutnosti doplňovat palivo je u této techniky, která umožňuje pohon na dvě různá paliva, až 1 300 kilometrů (záleží na modelu vozu). Zemní plyn lze v evropských zemích doplňovat v síti plnicích stanic CNG, protože „systém používá univerzální plnicí konektor.“

Mohu jezdit výhradně na zemní plyn?

Ano. Vozidla na CNG používají přednostně zemní plyn, a lze tak s nimi jezdit bez přepínání na palivo z druhé nádrže. Navzdory tomu by měl řidič mít vždy minimální zásobu benzinu pro spuštění motoru při velmi nízkých teplotách nebo ihned po doplnění nádrží zemním plynem. Uvedené množství benzinu by se mělo spotřebovat během šesti měsíců.

Stojí vozidla na CNG stejně jako tradiční vozidla?

Prodejní ceny těchto vozů jsou většinou podobné jako u vozů na benzin nebo naftu. V tomto ohledu je potřeba připomenout nižší cenu vlastní pohonné látky, kdy je možné s vozem na CNG ušetřit až přibližně 30 % v porovnání s naftou a až 55 % v porovnání s vozidly na benzin.

Jsou nároky na údržbu podobné?

Provoz vozidla na zemní plyn je po mechanické stránce stejný jako u tradičních vozů. „Není pravda, že se musí zapalovací svíčky a filtry vyměňovat častěji,“ vyvrací odborník další mýtus, který tvrdí, že se motory na CNG přehřívají a mají dražší údržbu. Jedinou odlišností je „povinnost kontroly těsnosti plynového systému před každou STK a odborný servis musí vizuálně zkontrolovat stav nádrží každé čtyři roky.“ Tyto kontroly dokazují nejvyšší standardy bezpečnosti, které musejí automobily s pohonem na zemní plyn splňovat.

Zdroj: autosalon.iprima.cz

15.2.2018