CNG News

Aktuality

7.7.2019 Nová stanice Bonett na D1 před Prahou

Další novou plnící stanici na 15 km D1 uvedl Bonett do provozu v lokalitě Strančice/Všechromy

1.7.2019 Bonett otevřel další plnící stanici v Kladně

Již druhou plnící stanici CNG v pořadí v Kladně otevřel Bonett pro veřejnost

15.4.2019 Bonett dodal plnící stanici v Kopřivnici

Jako Generální dodavatel vybudoval Bonett další plnící stanici pro autobusovou dopravu na Novojičínsku, konkrétně v Kopřivnici .

Dopravní obslužnost na Kopřivnicku zajišťují mimo jiné nové autobusy poháněné stlačeným zemním plynem.
Plnící stanici pro tato vozidla vybudoval a dodal Bonett v pozici generálního dodavatele jako již několikátý autobusový projekt.
Stanice je provozována společností Z-Group, novým dopravcem působícím v regionu a je dostupná i pro veřejnost.

18.10.2018 Bonett vybudoval v Ostravě nejsilnější CNG stanici ve střední Evropě

S kapacitou téměř 3500 m3 za hodinu, čtyřmi extrémně výkonnými nemazanými kompresory o příkonu téměř 1 MW a zásobníky na 2500 m3 se jedná o nejsilnější plnicí stanici jak v České republice, tak i ve střední Evropě.

Zobraz vše

Auta na CNG jsou ke klimatu šetrnější než elektromobily, říká nová studie

Automobilová federace FIA nechala vypracovat studii bilance skleníkových plynů za celý životní cyklus vozu
Elektromobily vycházejí nejpříznivěji pouze za předpokladu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů
Při aktuálním energetickém mixu začíná být elektroauto šetrnější než benzinové až po víc než 127 000 km, auto na CNG však vychází celkově lépe
Studie zohledňovala i emise vznikající při výrobě paliv
 

Při porovnávání bilance skleníkových plynů mezi auty se spalovacími a elektrickými motory se obvykle bere v potaz benzin, případně nafta. Takových studií vzniká v poslední době celá řada. Jejich výsledky se někdy i silně různí. Obvykle však dospívají k tomu, že elektromobil má celkové emise CO2 za životní cyklus o něco nižší než běžné auto a že existuje výhled dalšího zlepšování s tím, jak poroste podíl obnovitelných zdrojů ve výrobě elektřiny. Co když ale do porovnání přidáme stlačený zemní plyn?

Přesně to udělali výzkumníci ze společnosti Joanneum Research. Kompletní studie, vypracovaná na zadání Mezinárodní automobilové federace (FIA), bude zveřejněna na podzim. Z předběžných výsledků zveřejněných německým autoklubem ADAC nicméně vyplývá, že auta na CNG jsou ke klimatu ještě šetrnější než elektromobily.

Kromě emisí vznikajících při provozu auta započítávali autoři také emise z výroby a recyklace vozu, stejně jako z výroby pohonných hmot. Zohlednili rovněž produkci metanu u plynných paliv a oxidu dusného u biomasy. Za modelový automobil posloužil kompaktní model „ve třídě Golfu“. Pokud jde o energetický mix, studie pracovala s daty z Německa, které v roce 2018 dosáhlo podílu obnovitelných zdrojů 34,9 %.

Při teoretickém předpokladu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů (k tomu se blíží třeba Norsko) se bilance překlápí ve prospěch elektroauta už za nějakých čtyřicet tisíc kilometrů. Jenže v aktuálním energetickém mixu se elektromobil jeví jako výhodnější až po 8,5 letech při nájezdu 127 500 km. Důvodem je dobře známá energetická náročnost výroby vysokonapěťových akumulátorů. Ani za celý životní cyklus však elektrické auto „nedožene“ srovnatelný vůz s CNG pohonem, vypočítali autoři studie.

Ještě lépe vychází pohon na vodík. Ovšem zase jen za přepokladu, že je vyroben 100% z obnovitelných zdrojů, což se v komerčním nasazení zatím nedaří.

Toto zjištění je v souladu s dřívějšími výpočty ADACu a jiných. Evropská unie i národní vlády nicméně v podpoře konkrétních druhů pohonu silně sázejí právě na elektřinu. Příkladem je i nedávné rozhodnutí české vlády, podle kterého se auta na CNG mají těšit jen zlomkovému zvýhodnění proti elektroautům. CNG vozy jsou přitom levnější, jednodušší, mají menší nároky na specifickou infrastrukturu a mohou se pochlubit také příznivým složením výfukových plynů, přestože elektromobilům se v tomto ohledu logicky nevyrovnají.

 

Tabulka: Za jak dlouho bude elektromobil šetrnější ke klimatu než podobné auto na benzin, naftu, CNG a vodík?

 

Palivo Energetický mix Německa Elektřina 100% z obnovitelných zdrojů
Benzin (5% podíl biosložky) po 127 500 km po 37 500 km
Diesel (7% podíl biosložky) po 219 000 km po 40 500 km
CNG (15% podíl biometanu) nikdy po 48 000 km
Vodík (100% z obnovitelných zdrojů) nikdy po 115 500 km

 

zdroj: Joanneum Research prostřednictvím ADAC

9.9.2019